Van harte welkom op mijn webstek! Mijn naam is Laurens van Heeswijk. Geboren in 1966 behoor ik eigenlijk al tot de generatie digitale dinosaurussen. Gelukkig is dat wel de generatie die de revolutie van dichtbij heeft meegemaakt. En daarom ook nog weet hoe het leven was voor de iPhone of tablet.
Het is ook de generatie die de digitale hub omarmde, en de generatie van de visionairs die ervoor gezorgd hebben dat onze kinderen niet beter weten.
Ik ben dan ook al sinds 1988 fan van Apple. Mijn eerste ervaring met het merk, in de vorm van een Apple SE 40, was een verademing ten opzichte de met DOS codes bestuurde machines. Ik was direct verkocht en Apple geniet ook nu nog mijn voorkeur.
Toen ik in 1994 voor het eerst het internet ontdekte was ik direct verkocht. Als zelfverklaard informatiejunkie hadden de tot dan beschikbare middelen, de bibliotheek en de TV één groot nadeel. Ze waren niet direct beschikbaar op het moment dat ik het wilde, en je kon niet of nauwelijks zoeken. Maar tjonge, wat een feest om al die informatie via een krakend 14k4 modem tergend langzaam op je beeld te zien verschijnen.
Door de jaren heen heb ik het internet zien veranderen van digitale bibliotheek en speeltuin voor nerds, tot grote virtuele winkel en ontmoetingsplaats voor iedereen. Maar vooral ook veranderd naar een volledig nieuwe kans voor marketeers. Door de enorme hoeveelheid data die beschikbaar kwam over de gebruikers, ontstond een heel nieuw vakgebied. Dat van online marketing. En laat dat nou net zijn waar ik enorm veel interesse in heb.
iCreate opmaatwerk
Daarom richtte ik in 2005 iCreate opmaatwerk op. Een klein bureau met aandacht voor online marketing en communicatie voor het MKB. Zeker in die jaren was het voor velen nog onontgonnen gebied. Websites bouwen, huisstijlen ontwerpen, (e)mailingen verzorgen.
Uiteindelijk heb ik in die tijd paar mooie opdrachten mogen uitvoeren. Daaronder de samenwerking met Marcommedia, waarbij iCreate volledig verantwoordelijk is voor de digitale verwerking van het claimen van gewonnen prijzen door deelnemers aan de Goede Doelen Loterijen.Een mooi voorbeeld van crosschannel communicatie. De specialisatie van Marcommedia in het begeleiden van winnaars-trajecten in print en product, gecombineerd met de digitale backoffice en dataverwerkings-specialisatie van iCreate.
Naast de ’’in-house’’ mogelijkheden beschik ik nog steeds over een uitgebreid netwerk van toeleveranciers die kunnen aanvullen bij specifieke wensen. Zo was het uitdenken én van de ground-up realiseren van een online assessment tool binnen 10 dagen een enorme uitdaging die met glans werd volbracht. Mede dankzij dit netwerk.
Omdat ik geen acquisiteur ben maar serviceverlener, kwamen de eerste opdrachten uit mijn directe omgeving. Online adverteren stond in de kinderschoenen en was voor het MKB nog de ver-van-mijn-bed show. Uiteindelijk droogde het klantenbestand een beetje op en stond ik voor de keuze; investeren in acquisitie, of terug naar de loonlijst.
Online marketing
En tja, als je dan binnen een week na het plaatsen van je CV op Monsterboard een handtekening kunt zetten wordt die beslissing redelijk eenvoudig. Sinds die tijd heb ik me bij Habufa ontwikkeld van enthousiaste beginneling naar veelzijdige en ervaren senior online marketeer.
Toen ik in 2008 begon was er een website die in het jaar ervoor 20.000 bezoeken trok, bij mijn vertrek in 2016 waren dat er ongeveer 2,5 miljoen. Deze groei werd voor ⅔ organisch gerealiseerd door goede SEO en uitbreiding naar meerdere landen.
Bij Habufa stond ik mede aan de basis van interne ontwikkelingsprojecten zoals de beeldbank, het CMS systeem en de koppelingen tussen ERP en de .net website. En uiteraard voor de online beleving van de webbezoekers. Zowel op SEO als SEA niveau betrokken bij het kiezen van partners en het begeleiden van projecten.
Bij Baden+ heb ik als online marketeer de basis gelegd voor een hernieuwde online positionering van de franchise formule in de badkamerbranche.
Omnichannel specialist
Door de jaren heen heb ik mij onder ontwikkeld tot een online marketing specialist met een passie voor retail. Met daarbij vooral de uitdaging om als retail organisatie voortdurend in te spelen op de veranderende behoefte van de consument.
In een landschap waarbij de consument steeds meer bepaalt wat hij waar en wanneer wil zien, is de rol van de online marketeer belangrijker dan hij credit voor krijgt. Daarnaast heb ik vaak ook originele ideeën om online en offline te verbinden en een echte onmichannel strategie uit te zetten.
Het signaleren van trends in de markt en hierop reageren als organisatie is een speelveld waar ik mij het meeste thuis voel. Samen met een team van specialisten bouw ik het liefst aan de (online) positionering, ontwikkeling en groei van een merk.